dinsdag 7 augustus 2007

Oeuf Cocotte


Doordeweeks neem ik meestal een voorbeeldig ontbijt; een smoothie gemaakt van fruit en een paar eetlepels lijnzaad. Zo ben ik verzekerd van een deel van mijn dagelijks noodzakelijke portie fruit, hetgeen niet wil zeggen dat ik het daarbij laat. Mijn lunch bestaat uit een salade met veel verschillende seizoensgroenten, wat proteïne en genoeg gezonde vetten. Het avondeten is altijd anders, maar net zo gezond als de andere twee maaltijden. Dit wordt allemaal weggespoeld met liters water en kruidenthee. Je zou zeggen dat ik een oprechte "goody-two-shoes" ben, maar niets is minder waar. Ik heb een liefdesrelatie met mijn oven en dat betekent dat als ik gestrest ben, ik me opsluit in de keuken om een taart, muffins of een ander soort gebak te bakken. Het creatieve proces, het kiezen van de juiste ingrediënten en de geuren die zich door het huis verspreidend geven me altijd veel voldoening. Op het moment dat ik mijn tanden in het resultaat zet, heb ik al mijn zorgen ver achter me gelaten. Maar taarten zijn niet mijn enige zonde...

Ook in het weekend gooi ik alle remmen los. Het begint met een uitgebreid ontbijt, en eindigt met een goede fles wijn. Zaterdagochtend kom ik als eerste naar beneden om eventjes van een cappuccino te genieten en iets lekkers te bedenken. Het hoeft voor mij niet ingewikkeld te zijn. Soms vraag ik aan Hans om wat verse croissantjes te halen en dan is het gewoon een kwestie van een paar potjes jam en boter op tafel zetten en een beetje fruit schoonmaken. Toch is er wel een gerecht dat bij ons een favoriet is geworden: oeuf cocotte. Het is een simpele, maar heel bijzondere Franse manier om eieren te bereiden. Veel leuker dan een roerei en wat mij betreft, ook smakelijker. Het leuke aan dit gerecht is dat je ook eindeloos kan variëren met verschillende soorten groenten, kazen en vleeswaren. Zelfs een beetje ratatouille doet het hierbij goed.

Oeuf Cocotte

Oven op 220C voorverwarmen. Ramequin(s) met een beetje olijfolie invetten. Begin met een laagje fijngehakte groente (meestal gebruik ik kerstomaatjes en lenteuitjes). Daarna een eetlepel roomkaas naar keuze op de groente leggen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de roomkaasjes van Philadelphia of Boursin, het liefst met een peperig smaakje. Of gebruik gerust wat chèvre of een beetje crème fraîche. Als je dat wilt, kan je ook wat fijngesneden vleeswaren toevoegen. Breek een eitje boven dit geheel en bestrooi met zout, peper, fijngehakte verse of gedroogde kruiden. Doe de ramequins in een vierkante bakvorm en vul deze met heet water (tot ongeveer de helft van de ramequins). Zet de bakvorm met ramequins in de oven en laat de eieren in 10-15 minuten gaar worden. Serveer met een beetje geraspte parmezaanse kaas, een snufje paprika doux en wat peterselie. En terwijl dat aan de gang is, stuur je je partner naar de bakker om vers brood te halen!

3 opmerkingen:

Gabriella zei

Hallo Paola,

Ik ben het helemaal eens met jou. En goede ontbijt is belangrijk! Ik heb al gehoord van dit recept, maar heb ik zelf nooit gemaakt. Nu weet ik tenminste dat het de moeite waard.
Groetjes,
Gabriella

hein zei

Hallo Paola,
Ik heb vandaag een zoete variant gemaakt. Met perzik, meloen en druiven op de bodem en creme fraiche met gembersiroop. En natuurlijk een eitje er bovenop. Heerlijk begin van de zondag.
Hein

Paola Westbeek zei

Dat klinkt lekker! Moet ik eens proberen. :)