maandag 17 december 2007

Glühwein, maar dan ook met de voorpret


Het is haast niet te geloven, maar volgende week is het al Kerst! Alles is weer gezellig versierd, de kerstboom ziet er sprookjesachtig mooi uit en de ham is al besteld. De laatste dagen heb ik het echt naar mijn zin gehad met het plannen van uitgebreide kerstmaaltijden en weelderige desserts- onder andere, een kerstavond maaltijd van zelfgemaakte bagels met een makreelrilette, Colombiaanse “buñuelos,”, een traditionele Engelse “Christmas cake”, maar dan met chocolade, verschillende soorten kerstkoekjes, zelfgemaakte bonbons, een kerstontbijt met Italiaanse panettone (ook zelfgemaakt), versgebakken broodjes, gerookte zalm en een geheime “Christmas cocktail”. Het kerstdiner is een verhaal apart natuurlijk en dit jaar zal er een langzaam gebraden, met cranberrygelei geglazuurde en met kruidnagels bestoken feestham op tafel verschijnen.

Voor mij is er geen kerst zonder veel gezellige uren in de keuken door te brengen. Soms zie ik advertenties in de krant voor luxe kerstdiners bij dure restaurants, maar ik zou er niet aan denken om zo’n hoop geld uit te geven voor iets dat ik tien keer beter en met veel meer liefde zelf thuis kan maken. Dat geld ook trouwens voor al die voorverpakte “feest” producten die bij de meeste supermarkten verkocht worden. Wat is nou de lol van een plastic bakje varkenshaas opentrekken en een al gemarineerd stukje vlees in de pan gooien? Of een toetje aan je gasten voorschotelen waarvan je alleen de verpakking moet verwijderen? Noem mij maar rustig een arrogante “food snob”. Ik voel me zo ontzettend dankbaar dat ik mij een weg in de keuken weet te banen!

Jammer genoeg zijn er nog veel te veel mensen die zich geïntimideerd voelen bij het gedachte dat ze tijdens deze dagen iets helemaal zelf moeten toveren en geloof me, het was niet mijn bedoeling om dat gevoel hier te versterken, maar juist om mensen te stimuleren om iets meer lef in de keuken te hebben. Het plezier in het koken is niet iets dat je van de een op de andere dag zomaar als een mooi ingepakte kerstcadeau krijgt- je moet er aan werken en je moet durven om echt creatief bezig in de keuken te zijn- niet met gemaksvoedsel, maar met pure, eerlijke ingrediënten! In de toekomst zal ik een boek publiceren waarin ik iedereen wil laten zien hoe makkelijk (en bevredigend!) het is om vers en zonder pakjes te koken. Smaakvolle kerstrecepten zullen er ongetwijfeld niet ontbreken, zoals mijn geurige en zeer aromatische glühwein. Als je deze eenmaal hebt geproefd, kan ik je garanderen dat je nooit, maar dan echt nooit meer een flesje zal kopen. Proost! Op een gelukkige en heerlijke kerst!

Hier is het recept:

Zelfgemaakte glühwein
Voor 2 glazen

*375 ml droge rode wijn
*100 ml versgezette cranberrythee
*een onbespoten sinaasappel
*2 kaneelstokjes
*3 kruidnageltjes
*3 kardemompeultjes, geplet
*2 el bruine rum
*2 el bruine basterdsuiker

Snij de sinaasappel doormidden en pers het sap van een helft eruit. Snij de andere helft in dunne plakjes en snij deze plakjes door midden zodat je halvemaantjes van sinaasappel krijgt.

Doe alle ingrediënten dan in een pan en laat dit tien minuten op een laag pitje langzaam warm worden (zonder te koken!). Zeef de wijn en serveer in mooie glazen samen met een kaneelstokje en een paar schijfjes sinaasappel.

Geen opmerkingen: