woensdag 19 december 2007

Not Your Everyday Cupcakes!


De geur van chocolade hangt als dikke mist door het hele huis heen. In de oven zit het tweede dozijn chocolade kerstcakejes te bakken- voor het kerstdiner van mijn dochtertje. Toch kan ik het niet nalaten om nog een derde dozijn te bakken- voor ons.
Toen ik deze cakejes voor het eerst bakte, was ik meteen verkocht. Ik had nog nooit zo’n lekker mini- bakseltje geproefd en het grappige is dat deze cakejes helemaal geen “kerstcakejes” zijn of zelfs gewone cakejes, maar veganistische cakejes! En nee, ik heb niet besloten om de wereld van eieren, melk en vlees gedag te zeggen. Integendeel, ik ben een bekeerde vleeseter geworden nadat ik vele jaren als vegetariër door het leven ging. Waarom is hier niet van belang, laten we het over de cakejes hebben.
Ik heb door de jaren heen allerlei recepten voor traditionele “cupcakes”, zoals we ze in Amerika noemen, geprobeerd, maar toch steken deze met kop en schouders ver boven alle anderen uit. Hoe het komt dat ze zoveel lekkerder zijn, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat deze cakejes zo hemels licht zijn, dat je ze bijna als kleine chocolade-kussentjes zou kunnen omschrijven. Misschien heeft het iets te maken met het vervangen van alle dierlijke producten door ingrediënten als sojamelk en azijn, maar ik vermoed dat het ook door het zeven van de droge ingrediënten komt. Daardoor wordt het kruim niet al te compact en krijgen ze die luchtige textuur die ik zo gevaarlijk lekker vindt.
De vorige keer, heb ik ze ook met een veganistiche botercrème bekroond, maar deze keer heb ik het recept voor de vanille botercrème uit het boek “More From Magnolia” gevolgd- een boek vol weelderige recepten van een van de beroemdste bakkerijen in New York, Magnolia Bakery.
Hier zijn de twee recepten, in het Engels:
NB: *Ik heb 36 cakejes gemaakt en had iets te veel crème over, ongeveer genoeg voor 48 cakejes. Daarom raad ik je aan om het recept aan te passen naar de hoeveelheid cakejes die je gaat maken.
*Ik heb kleurstof in gel vorm gebruikt. Gebruik liever geen vloeistof omdat dit de crème dunner maakt.

4 opmerkingen:

Marloes zei

Hallo,

Ik ben zelf dol op cupcakes. Was al een tijdje opzoek naar een beter recept voor de icing. Dankzij jouw site gevonden. Dank je wel! Maar in het recept staan de maten in cups. Hoeveel ml is een cup?

Paola Westbeek zei

Dag Marloes,

Bedankt voor het bezoeken van mijn blog!

De conversie van 'cups' tot gram is niet altijd even duidelijk. Ik heb het opgezocht en verschillende antwoorden gekregen, maar volgens mij is dit juist:

-250g boter
-750-1000g poedersuiker (ik heb ongeveer 4 busjes gebruikt)
-125ml melk
-2 tl vanille extract

Het is belangrijk dat je de suiker niet in een keer toevoegt. Je moet goed kijken en stoppen wanneer je het gewenste resultaat heeft gekregen.

NB: Ik vind de maatlepels die ze bij de Blokker, Hema of Ikea verkopen heel handig bij dit soort recepten. De grootste maatlepel is een halve 'cup'.

Succes!

Paola

Lisa zei

Hallo! Wat ziet dat er heerlijk uit! Ik krijg binnenkort iemand te eten die veganist is, dus dan komt het extra goed uit (maar ik denk dat mijn man het stiekem ook heel lekker vindt)! Eén vraagje: in het recept hebben ze 't over shortening en margarine. Ik kom er alleen niet echt achter wat ik als 'shortening' kan gebruiken hier in NL (krijg wel Amerikaanse merknamen te zien, maar die zijn hier niet te krijgen). Hoe heb jij dat aangepakt?

Leuke blog verder, veel succes ermee!

Groeten,
Lisa

Paola Westbeek zei

Beste Lisa,

Bedankt voor je reactie! Je kan de shortening vervangen door margarine. :)

Succes en eet smakelijk!