maandag 18 april 2011

Smaakvol lunchen

Vraag me niet waarom, maar ik heb nooit boterhammen voor de lunch leren eten. Veel te gewoon voor mij. Doe mij liever een heerlijk soepje met een baguetje of een verse salade vol vitamines. Als het kan, graag met een passend wijntje en een karaf sprankelend mineraalwater.
In Frankrijk is het natuurlijk sowieso een ander verhaal. Dan wil ik graag uitgebreid eten; drie gangen en geen glas wijn, maar een fles wijn. Ik wil uren de tijd nemen om alles aandachtig te proeven. Elke hap, elke slok wijn. Ik wil niets missen. Geen smaak vergeten.
Natuurlijk kunnen we ons meestal geen pauze van twee uur veroorloven, maar in het weekend zouden we zeker de tijd moeten nemen om iets feestelijks van de lunch te maken. Voor mij is een perfecte weekend-lunch gemaakt met producten die ik dezelfde ochtend op de markt heb gekocht. Bijvoorbeeld een salade met de kaasjes van Wolverlei.
Ik heb al eerder over deze kaasjes geschreven. Ze zijn heerlijk in hun eentje, maar de mini tomme de chèvres smeken om verwerkt te worden in een salade zoals deze. Echt iets om het weekend te vieren en net iets lekkerder dan een gewone boterham met kaas.

Salade van spek, tomme de chèvre, appel en walnoten
voor 2 personen
Voor de dressing:
1 el Dijon mosterd
3 el zonnebloemolie
1 el rode wijn-azijn
2 tl honing
fleur de sel
versgemalen peper


Voor de salade:
een handvol walnoten, grof gehakt
80 g spekreepjes
10 mini-tomme de chèvres
100g gemengde jonge bladgroenten
1 appel, in plakjes of blokjes gesneden

Klop alle ingrediënten voor de dressing tot een dikke consistentie in een grote kom. Rooster de walnoten in een droge koekenpan en leg ze apart. Bak de spekreepjes (ook in een droge koekenpan) en giet ze daarna af. Leg de geitenkaasjes op een met bakpapier beklede bakplaat en laat ze onder een hete gril gedurende 3-5 minuten bruin worden. Doe de bladgroente in de kom met de dressing en hussel alles goed door elkaar zodat elk blaadje met de dressing bedekt wordt. Verdeel de bladgroente over twee borden. Besprenkel elk bord met de geroosterde walnoten, de gesneden appel en de uitgebakken spekreepjes. Leg vijf warme kaasjes op elke portie en serveer meteen.

Geen opmerkingen: