zondag 23 oktober 2011

Jamie's Reizen, Dag 1: Op naar Frankrijk!

Een Jamie ‘cookalong’? En dan over het Frankrijk hoofdstuk uit zijn boek “Jamie’s Reizen”? Als Francofiel en Jamie-fan was dit mij op het lijf geschreven. Hier moest ik aan mee doen! Vooral omdat ik dat eigenlijk al een beetje van plan was. Ik had het boek al eerder geprezen en verschillende gerechten geprobeerd, maar nog geen van zijn Franse recepten gemaakt. Veel te zwaar voor de warmere maanden, vond ik. Ik wilde ze liever voor de herfst bewaren en nu had ik dus nog meer reden om het boek weer eens open te slaan om heerlijk met Jamie te gaan koken.
De bedoeling was om één favoriet recept te kiezen en daarover iets te schrijven. Maar het kiezen was eigenlijk het moeilijkste, want hoe kon ik een keuze maken tussen al die rustieke herfstsalades, mooie desserts en stevige, oer-Franse schotels. En niet te vergeten, zijn varkensterrine. Die schreeuwde mijn naam al vanaf het begin!
Mijn oplossing was simpel. Al proevend zou ik samen met Jamie een week lang terugkeren naar mijn geliefde Frankrijk. Ik zou niet één, maar zeven van zijn uitnodigende recepten proberen.
Op dus naar de markt op de vroege zaterdagochtend om verse ingrediënten te kopen voor het eerste recept: zijn roquefortsalade met warme croutons en lardons!
Vooral het gebruik van stevige ingrediënten zoals roquefort, gerookte bacon en walnoten spraken mij aan bij dit recept. De salade deed me een beetje denken aan de ‘Salade Auvergnate’ die ik jaren geleden op een snikheete middag in juli in Le-Puy-en-Velay had gegeten. Toen al leken me deze sterke smaken eerder iets voor de herfst dan voor de zomer, maar liever die salade dan een stoofschotel met linzen en worst. Dat was geen optie bij meer dan dertig graden. En nu, op deze frisse zonnige zaterdag in oktober kon ik me geen betere lunch voorstellen dan zo’n heerlijke salade.
Het boodschappen doen voor de ingrediënten was een feest. Eerst een bol zuurdesembrood bij de bakker. Dan verse, biologische salade bij de groentemeneer. Een heerlijk pittig stukje roquefort bij de kaasboer en geurige walnoten bij de notenkraam. En last, but certainly not least, vers gesneden spek bij de slager, net zoals Jamie ons dat aanraadt in zijn intro voor het recept.
Het eerste recept van deze Jamie/Frankrijk-week was zeker een succes. Het belooft dus een heerlijke week te worden!

Geen opmerkingen: